Asiantuntijat vaativat terveydenhuollon painopisteen siirtoa ennaltaehkäisyyn
Useat terveysalan toimijat vaativat yhteisessä kannanotossaan suomalaisen terveydenhuollon painopisteen siirtämistä sairauksien hoidosta ennaltaehkäisyyn. Järjestöjen mukaan painopiste siirtyy tällä hetkellä liian myöhäiseen vaiheeseen, mikä heikentää hoidon vaikuttavuutta.

Asiantuntijoiden mukaan Suomen nykyinen järjestelmä keskittyy liiaksi olemassa olevien sairauksien hoitamiseen, mikä kuormittaa resursseja ja palvelujärjestelmää. Yhteiskannanotossa korostetaan, että varhainen puuttuminen ja sairauksien tehokas ennaltaehkäisy säästäisivät huomattavia summia pitkällä aikavälillä.
Ehdotus painopisteen siirtämisestä liittyy pyrkimykseen turvata terveydenhuollon kestävyys tulevaisuudessa. Tiedotteen mukaan terveyden ylläpitämiseen panostaminen vähentäisi tarvetta kalliille erikoissairaanhoidon toimenpiteille. Tämä vaatisi rakenteellisia muutoksia siihen, miten palveluita resurssoidaan hyvinvointialueilla.
Kannanoton takana olevat tahot painottavat, että terveydenhuollossa tulisi siirtyä reaktiivisesta toimintatavasta proaktiiviseen suuntaan. Tämä tarkoittaisi muun muassa kansantautien riskitekijöiden laajempaa seurantaa ja elintapoihin vaikuttamista osana perusterveydenhuollon arkea.
Suomalaisen terveydenhuollon tasoa pidetään yleisesti ottaen hyvänä, mutta sen kustannuspaineet ja henkilöstöpula kasvavat. Uudenlaisten toimintamallien avulla järjestelmän tavoitteena on varmistaa, että kansalaisten toimintakyky säilyy mahdollisimman pitkään.