Terveys

Anni Vuohijoki väittelee sairaaloiden laatujärjestelmien vaikutuksista

Lääketieteen lisensiaatti Anni Vuohijoki väittelee Oulun yliopistosta perjantaina 26. kesäkuuta 2026. Tutkimus käsittelee sairaaloiden laatujärjestelmien vaikutuksia potilasturvallisuuteen ja henkilöstön hyvinvointiin.

Uutismaa··Oulu
Anni Vuohijoki väittelee sairaaloiden laatujärjestelmien vaikutuksista
Kuva: STT Info – Uusimmat tiedotteet

Väitöstutkimus tarkastelee sairaaloiden laadunhallintajärjestelmien ja akkreditointien vaikutuksia käytännön hoitotyöhön. Vuohijoki analysoi työssään, miten erilaiset standardit ja sertifikaatit näkyvät potilasturvallisuuden toteutumisessa sekä sairaalahenkilöstön kokemassa työhyvinvoinnissa.

Tutkimus nostaa esiin kysymyksen siitä, parantavatko hallinnolliset laatujärjestelmät tosiasiallisesti hoidon laatua vai lisäävätkö ne ensisijaisesti henkilöstön raportointitaakkaa. Aihe on ajankohtainen hyvinvointialueiden etsiessä keinoja tehostaa toimintaa ja varmistaa hoidon yhdenmukaisuus resurssipaineiden alla.

Anni Vuohijoki tunnetaan aiemmalta uraltaan painonnostajana, joka on edustanut Suomea muun muassa olympialaisissa. Urheilu-uran jälkeen hän on suuntautunut lääketieteelliseen tutkimukseen. Väitöstiedotteen mukaan kokemus tavoitteellisesta urheilusta on antanut perspektiiviä suorituskyvyn ja systeemisen laadun tarkasteluun.

Lääketieteen tiedekunnan väitöstilaisuus järjestetään Oulun yliopistossa. Vastaväittäjänä toimii professori muusta alan oppilaitoksesta, ja tilaisuus on avoin yleisölle. Väitöskirja on osa laajempaa terveydenhuollon laadun ja vaikuttavuuden tutkimuskokonaisuutta.