Ähtärin lukion siirtoa koulutuskuntayhtymä Sedulle selvitetään
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu ja Ähtärin kaupunki selvittävät Ähtärin lukion siirtämistä osaksi koulutuskuntayhtymää. Selvityksellä haetaan synergiaetuja ja selkeyttä hallintoon yhteisellä kampuksella.

Ähtärin kaupunki ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu käynnistävät selvityksen Ähtärin lukion järjestämisvastuun siirtämisestä koulutuskuntayhtymälle. Osapuolet pyrkivät arvioimaan, toisiko yhteinen ylläpitäjä etuja koulutuksen järjestämiseen ja hallintoon.
Ähtärin sivistys- ja henkilöstöjohtaja Eija Kuoppa-aho kertoo tiedotteessa, että tavoitteena on poistaa päällekkäistä työtä. Nykyisellään Sedu ja lukio toimivat samalla kampuksella, mutta erilliset hallinnon järjestelmät vaikeuttavat esimerkiksi lukujärjestysten laatimista.
Kuntayhtymän johtaja Pasi Artikainen katsoo lukiokoulutukseen laajentumisen olevan kiinnostava mahdollisuus. Tilannekuvaselvityksessä tullaan tarkastelemaan kurssitarjontaa, opiskelijaennusteita, taloutta, henkilöstörakennetta sekä lainsäädännöllisiä velvoitteita. Myös henkilöstön näkemyksiä on tarkoitus kuulla prosessin aikana.
Ähtärin uusi kampus aloitti toimintansa joulukuussa 2025, ja siellä toimivat tällä hetkellä sekä Sedu että Ähtärin lukio. Koulutuksen järjestäjillä on jo ennestään 20 vuoden vuokrasopimus tilojen yhteiskäytöstä. Ähtärin lukiossa on vuosittain noin 80–90 opiskelijaa, kun taas Sedun Ähtärin opetuspisteessä opiskelee noin 380 henkilöä.
Mahdollisen muutoksen aikataulu on vielä avoin. Siihen vaikuttavat selvityksen tulosten lisäksi poliittinen päätöksenteko sekä alueella käynnissä oleva kuntajakoselvitys. Vastaavia järjestelyjä, joissa koulutuskuntayhtymä ylläpitää lukiota, on käytössä muun muassa Jyväskylän Gradiassa ja SASKY koulutuskuntayhtymässä. Testing